
Η Τουρκία βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες BYD και Chery, με σκοπό να πραγματοποιήσουν επενδύσεις σε εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων στη χώρα.
Σύμφωνα με αναφορές του Bloomberg, τα νέα εργοστάσια που σχεδιάζουν οι κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Τουρκία θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στη διάδοση των κινεζικών μοντέλων στην τουρκική και στην ευρωπαϊκή αγορά τα προσεχή χρόνια.
Να σημειωθεί, συν τοις άλλοις πως η Τουρκία βρίσκεται επίσης σε ξεχωριστές διαπραγματεύσεις με την κινεζική εταιρεία SAIC, η οποία είναι η μητρική εταιρεία των MG και Great Wall.
Ο Φατίχ Κασίρ, υπουργός Βιομηχανίας και Τεχνολογίας σε συνέντευξη του στην Άγκυρα, τονίζει: “Θα θέλαμε να ολοκληρώσουμε τις συνομιλίες το συντομότερο δυνατό. Έχουμε κάνει πολύ δρόμο και με τους δύο”.
Αυτή η εξέλιξη μπορεί να δώσει στους Κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων μια πιο εύκολη πρόσβαση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, λόγω της τελωνειακής ένωσης που η Τουρκία έχει υπογράψει με αυτήν.
Επιπλέον, η Τουρκία αποτελεί μια σημαντική αγορά αυτή καθαυτή, με τα ηλεκτρικά οχήματα να αντιπροσωπεύουν το 7,5% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων το 2023.
Η εθνική ρυθμιστική αρχή της ενεργειακής αγοράς της Τουρκίας προβλέπει ότι ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα θα αυξηθεί και θα φτάσει περίπου τις 180.000 μονάδες μέχρι το 2025. Σύμφωνα με τον ερευνητή BMI, το ποσοστό των ηλεκτρικών οχημάτων στις εγχώριες πωλήσεις αυτοκινήτων της Τουρκίας θα ανέλθει στο 30,4% έως το 2032.
Ο Michael Shu, CEO της BYD Europe, επεσήμανε την προηγούμενη εβδομάδα ότι εντόπισε έναν πιθανό χώρο για την εγκατάσταση του δεύτερου εργοστασίου της εταιρείας στην Ευρώπη το 2025, με στόχο να προστεθεί στο ήδη υφιστάμενο εργοστάσιο στην Ουγγαρία, το οποίο είναι επί του παρόντος υπό κατασκευή.
Οι επενδύσεις της BYD στην Ευρώπη μπορούν να αποτελέσουν ένα μέσο για την αποφυγή πιθανών νέων δασμών εισαγωγής, καθώς αποτελούν απάντηση στην έρευνα της ΕΕ για ενδεχόμενες κρατικές επιδοτήσεις στους κινεζικούς κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων. Επιπλέον, η Τουρκία επιβάλλει επιπλέον φόρους σε πολλά ηλεκτρικά οχήματα που παράγονται στο εξωτερικό.
Η Άγκυρα επιχειρεί να προστατεύσει την Togg, την πρώτη τοπική κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων της χώρας, από τον εσωτερικό ανταγωνισμό έως ότου καταστεί κυρίαρχη μια νέα τουρκική μάρκα στην τοπική αγορά.
Σύμφωνα με το Automotive News Europe, η αγορά αυτοκινήτων στην Τουρκία κατατάσσεται ως η τέταρτη μεγαλύτερη στην Ευρώπη από το τέταρτο τρίμηνο του 2023.
Μια τελική απόφαση για επένδυση από οποιαδήποτε από τις δύο κινεζικές εταιρείες θα είναι ιδιαίτερα σημαντική για την τουρκική κυβέρνηση. Να σημειωθεί ότι εδώ και χρόνια, η κυβέρνηση προσπαθεί να αξιοποιήσει τη θέση της χώρας ως γέφυρα ανάμεσα στην Ασία και την Ευρώπη, με στόχο την προσέλκυση ξένων επενδύσεων στον κλάδο της μεταποίησης, ωστόσο μέχρι στιγμής με όχι τόσο μεγάλη επιτυχία, σύμφωνα με το Bloomberg.
Μια σημαντική απώλεια αποτέλεσε η απόφαση του Ομίλου Volkswagen να ακυρώσει μια προγραμματισμένη επένδυση στο εργοστάσιο, λόγω της παγκόσμιας κατακραυγής που προκλήθηκε το 2019 από τη στρατιωτική επέμβαση της Τουρκίας στη βόρεια Συρία.
Σύμφωνα με τον υπουργό, η Τουρκία αποτελεί ιδανική προέκταση για εξαγωγές προς την ΕΕ, χάρη στην τελωνειακή ένωση με το συγκεκριμένο μπλοκ και την προηγμένη της αυτοκινητοβιομηχανία.
Τα αυτοκίνητα αποτέλεσαν μεταξύ των κορυφαίων προϊόντων εξαγωγής της Τουρκίας το 2023, Το περασμένο έτος, η χώρα εξήγαγε οχήματα και ανταλλακτικά αξίας 35,7 δισ. δολαρίων, σε σύγκριση με τα 21,6 δισ. δολάρια που εξήγαγε πριν από δέκα χρόνια, κατά τα στοιχεία της Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Μια κοινοπραξία μεταξύ της Togg και της κινεζικής εταιρείας Farasis Energy αναπτύσσει επίσης ένα εργοστάσιο μπαταριών στη βορειοδυτική πόλη της Προύσας στην Τουρκία.