
Η IKEA εισέρχεται δυναμικά στην αγορά των μεταχειρισμένων, ξεκινώντας από τη Μαδρίτη και το Όσλο, όπου έχουν ήδη δημιουργηθεί ειδικές πλατφόρμες για την αγορά και πώληση των second hand προϊόντων της. Στο πλαίσιο των πρόσφατων αναδιαρθρώσεων, η γνωστή εταιρεία σχεδιάζει μέχρι το τέλος του 2024 να παρουσιάσει μια παγκόσμια πλατφόρμα peer-to-peer για second hand έπιπλα.
Μέσω της πλατφόρμας Ikea Preowned, οι χρήστες μπορούν να αναρτούν τα προϊόντα τους, συμπεριλαμβάνοντας δικές τους φωτογραφίες και την τιμή πώλησης. Παράλληλα, η βάση δεδομένων της ΙΚΕΑ, η οποία λειτουργεί με έναν αυτόματο μηχανισμό, προσθέτει τεχνικές λεπτομέρειες και πληροφορίες για τις διαστάσεις του προϊόντος. Ο αγοραστής προχωρά στην απευθείας αγορά από τον πωλητή, ο οποίος ενημερώνει την πλατφόρμα. Οι πωλητές που επιλέγουν να μεταπωλούν τα προϊόντα τους στο ΙΚΕΑ λαμβάνουν επιπλέον 15% μπόνους.
Ο Jesper Brodin, CEO της Ingka, κύριας διαχειρίστριας των καταστημάτων ΙΚΕΑ, δήλωσε στους Financial Times ότι σε πολλές αγορές οι καταναλωτές προτιμούν την αγορά μεταχειρισμένων επίπλων. Ενδεικτικά, μέσω της πλατφόρμας πώλησης μεταχειρισμένων στη Βρετανία και τις ΗΠΑ, μόνο το 2022 πωλήθηκαν περισσότερα από 9.000 προϊόντα ΙΚΕΑ, ενώ στο Όσλο, πωλήθηκαν 8.700 προϊόντα.
Τα μεταχειρισμένα προϊόντα σημειώνουν ήδη σημαντική αύξηση σε online πωλήσεις. Στη Νορβηγία, παρατηρείται αύξηση 600% με πωλήσεις που ανέρχονται στα 450 ευρώ, με περαιτέρω αύξηση να αναμένεται λόγω ποιοτικών βελτιώσεων στην πλατφόρμα. Η ΙΚΕΑ σκοπεύει να ενσωματώσει αυτήν την πλατφόρμα σε όλα τα ευρωπαϊκά και ασιατικά καταστήματα, συμπεριλαμβανομένων της Ινδίας και της Κίνας, μέχρι το τέλος του χρόνου.
Επιπροσθέτως ενδιαφέρον προκαλεί επίσης το γεγονός πως τα καταστήματα ΙΚΕΑ θα παρέχουν δωρεάν μεταφορά των προϊόντων και θα υποστηρίζουν όλη τη διαδικασία για τους πελάτες, χωρίς καμία γραφειοκρατική εμπλοκή. «Είναι ξεκάθαρο ότι οι αλλαγές στον τομέα αυτό είναι ραγδαίες», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Brodin.
Με την είσοδό της στην αγορά μεταχειρισμένων επίπλων, η IKEA επιδιώκει να εδραιώσει μια νέα αγορά, ενισχύοντας την τάση της ανακύκλωσης. Επιπλέον, με τη στήριξη της αγοράς ελαφρώς χρησιμοποιημένων προϊόντων, η IKEA διατηρεί ηγετική θέση στον τομέα. «Στόχος μας είναι να ικανοποιήσουμε τις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών», ανέφερε ο Brodin. Σε αυτό το πλαίσιο, η IKEA δεν αποκλείει την πιθανότητα επέκτασης και σε άλλες περιοχές, καθώς θεωρεί ότι η πλατφόρμα peer-to-peer για μεταχειρισμένα έπιπλα είναι ιδιαίτερα ελκυστική για τους καταναλωτές.