
του Γιώργου Λαμπίρη
O χώρος της ιδιωτικής εκπαίδευσης γνωρίζει πεδίο δόξης λαμπρό τον τελευταίο καιρό. Ή τουλάχιστον εμφανίζει έντονη κινητικότητα, που απορρέει από τη διάθεση ξένων επενδυτών –funds καθώς και μεγάλων εκπαιδευτικών οργανισμών– να τοποθετήσουν τα χρήματά τους στην Ελλάδα. Πιο πρόσφατη από τις εξελίξεις αυτές είναι η απόκτηση ποσοστού πλειοψηφίας στα Εκπαιδευτήρια Δούκα από τον όμιλο Cognita, με περισσότερα από 100 σχολεία σε 17 χώρες του κόσμου.
Αναφερόμενος στο τοπίο της οικονομίας και της εκπαίδευσης, ο Κωνσταντίνος Δούκας, διευθύνων σύμβουλος των Εκπαιδευτηρίων Δούκα, έπειτα από σχετικό ερώτημα του Capital σημειώνει: “Θυμάμαι ότι πριν από δέκα χρόνια είχα μια συνάντηση στο εξωτερικό λόγω της ιδιότητάς μου στην εκπαίδευση. Όσοι με έβλεπαν με αντιμετώπιζαν με συμπόνοια και με ρωτούσαν, πώς ζούμε στην Ελλάδα. Ωστόσο τα τελευταία τρία-τέσσερα χρόνια όλοι οι Έλληνες είμαστε περήφανοι. Και μας δίνουν συγχαρητήρια, διότι το παλέψαμε, στριμωχτήκαμε και καταφέραμε να γυρίσουμε την εικόνα προς μια εντελώς διαφορετική κατάσταση”. Με τα παραπάνω λόγια ο επικεφαλής των Εκπαιδευτηρίων Δούκα, Κωνσταντίνος Δούκας, περιγράφει έναν από τους λόγους που έχουν στρέψει το ενδιαφέρον ξένων επενδυτών στην ελληνική ιδιωτική εκπαίδευση.
“Εκτός από το βελτιωμένο οικονομικό περιβάλλον, που αποτελεί τη μεγάλη εικόνα, σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση βρισκόμαστε σε μια εποχή όπου το θεσμικό πλαίσιο είναι λογικό, δίκαιο και λειτουργικό. Επομένως είναι ενδιαφέρον από όλες τις απόψεις. Υπάρχει ενδιαφέρον από επενδυτές με καθαρά χρηματοοικονομικά κίνητρα, αλλά και ενδιαφέρον από επενδυτές που θέλουν να τοποθετηθούν στην ποιοτική εκπαίδευση. Το θεσμικό πλαίσιο βοηθάει να βελτιώσει κανείς την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρει στους μαθητές του”.
Η προαναφερόμενη συμφωνία αποτελεί μία ακόμα στον τομέα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μετά τις πρόσφατες συμφωνίες για την εξαγορά της Σχολής Μωραΐτη αλλά και των Εκπαιδευτηρίων Κωστέα-Γείτονα από τον επίσης διεθνούς βεληνεκούς εκπαιδευτικό όμιλο Inspired Group. Επίσης μία ακόμα συμφωνία στον ίδιο χώρο είναι αυτή της εξαγοράς του “The International School of Athens” της οικογένειας Δασκαλάκη, η οποία επίσης δραστηριοποιείται στον τομέα της μεταλυκειακής εκπαίδευσης με το Κολέγιο BCA.
Από την πλευρά του ο Βασίλης Δασκαλάκης, ιδιοκτήτης του Κολεγίου BCA και πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων, αναφέρει στο Capital πως σε ό,τι αφορά την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, υφίσταται ενδιαφέρον από οίκους του εξωτερικού, που βλέπουν την οικονομική ανάπτυξη της χώρας σε συνδυασμό με την επενδυτική βαθμίδα που απέκτησε η Ελλάδα, ως ιδανική ευκαιρία για να επενδύσουν. “Ταυτόχρονα βλέπουμε αύξηση στον πληθυσμό των μαθητών στα ιδιωτικά σχολεία. Πολλοί είναι εκείνοι που εγκαταλείπουν τα δημόσια σχολεία και κατευθύνονται προς την ιδιωτική εκπαίδευση, καθότι έχει βελτιωθεί το βιοτικό επίπεδο στη χώρα. Κύριο ρόλο διαδραματίζει και το γεγονός ότι όλα τα σχολεία διαθέτουν International Baccalaureate diploma, το οποίο έχει αποκτήσει ιδιαίτερη βαρύτητα στα αμερικάνικα και τα αγγλικά πανεπιστήμια. Είναι γεγονός ότι με βάση τον νέο νόμο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, οι κάτοχοι ενός IB diploma γίνονται δεκτοί κατευθείαν στα πανεπιστήμια του εξωτερικού. Έτσι, όταν θα ξεκινήσουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα από το 2025, όσοι φοιτούν σε ξένα σχολεία και πηγαίνουν για σπουδές στο εξωτερικό, θα προτιμούν την Ελλάδα με τα ίδια ακαδημαϊκά δικαιώματα, προκειμένου να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο εξωτερικό. Για παράδειγμα το BCA θα δίνει δίπλωμα πανεπιστημίου σε συνεργασία με ένα ξένο πανεπιστήμιο. Τα funds και οι μεγάλοι όμιλοι διαχειρίζονται πολλά χρήματα και έχουν μεγάλη γνώση της αγοράς, επομένως δεν είναι καθόλου τυχαίο το ότι τοποθετούν τα χρήματά τους στην Ελλάδα”.
Το 2023 εγκαταστάθηκαν 16.000 Έλληνες φοιτητές στην Κύπρο
Ο κύριος Δασκαλάκης αναφέρεται μεταξύ άλλων στο παράδειγμα της Κύπρου, όπου πέρυσι εγκαταστάθηκαν εκεί 16.000 Έλληνες για να σπουδάσουν σε ιδιωτικά πανεπιστήμια. Στην Κύπρο, σύμφωνα με τον ίδιο, υπολογίζεται ότι μαζί με τα Κατεχόμενα περίπου 100.000 φοιτητές σπουδάζουν εκεί, αριθμός που υπερβαίνει το 10% του πληθυσμού της χώρας. “Το γεγονός αυτό συνεπάγεται την ενίσχυση της οικοδομικής δραστηριότητας, της εστίασης, του εμπορίου και άλλων συναρτώμενων τομέων. Λόγω της ιδιωτικής εκπαίδευσης στην Κύπρο έχουν ενισχυθεί και όλοι αυτοί οι τομείς”, επισημαίνει.
“Εμείς ως BCA έχουμε δεχτεί πιέσεις για συνεργασία και εξαγορά από ξένα πανεπιστήμια, τα οποία έχουν στις περισσότερες των περιπτώσεων την υποστήριξη ενός μεγάλου fund. Γιατί η Κύπρος να έχει 100.000 ξένους, μεταξύ των οποίων 16.000 Έλληνες φοιτητές, και να μην έχει η Ελλάδα; Εκτιμώ πως έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον να σπουδάσει κανείς ξενοδοχειακά και ή ναυτιλιακά στη χώρα μας”, προσθέτει.
Σε ό,τι αφορά τα δημόσια πανεπιστήμια, ο Βασίλης Δασκαλάκης επισημαίνει ότι αποτελούν ίσως μια πρόκληση να βελτιωθεί τα επόμενα χρόνια τόσο το εκπαιδευτικό προϊόν όσο και οι συνθήκες των σπουδών. “Εκτιμώ πως θα είναι προτιμότερο να προσφέρει το κράτος μια επιταγή εκπαίδευσης σε όλους τους φοιτητές, για να επιλέξουν εκείνοι πού θα σπουδάσουν –σε δημόσιο ή σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο– όπου το κόστος σε αυτή την περίπτωση θα είναι πολύ χαμηλότερο από το να χρηματοδοτεί τη δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση”.
Στοιχεία που δείχνουν την ανοδική πορεία της ιδιωτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια είναι αυτά της ΕΛΣΤΑΤ, που προέρχονται από την έρευνα “Η Ελλάς σε αριθμούς” για την περίοδο Απριλίου-Ιουνίου 2024. Αναφέρουν ότι ο αριθμός των μαθητών σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία από 15.982 την ακαδημαϊκή περίοδο 2018-2019, αυξήθηκε σε 24.264 μαθητές κατά τη σχολική περίοδο 2021-2022. Ο αριθμός των μαθητών στα ιδιωτικά δημοτικά σχολεία αυξήθηκε από 38.027 το 2018-2019 σε 40.634 το 2021-2022, στα γυμνάσια από 16.098 σε 20.335 και στα λύκεια από 14.615 σε 16.871.
Πηγή: capital.gr