Σύμφωνα με την έκθεση Travel Trends για το 2024, όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες επιλέγουν να κάνουν διακοπές στην Ευρώπη κατά τις ενδιάμεσες περιόδους, εκτός της τουριστικής αιχμής.

Η Mastercard, επιδιώκοντας να προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες και ολοκληρωμένα δεδομένα σε πελάτες και καταναλωτές στον τουριστικό τομέα σε περισσότερες από 74 αγορές παγκοσμίως, ανακοινώνει τα αποτελέσματα της έκθεσης Travel Trends του Mastercard Economics Institute.
Τα κύρια ευρήματα της φετινής έρευνας περιλαμβάνουν τη μετατόπιση των ταξιδιωτικών τάσεων από τους μήνες αιχμής του καλοκαιριού σε περιόδους με χαμηλότερη ζήτηση. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα δημοφιλή μεσογειακά τουριστικά θέρετρα σε Ελλάδα, Κροατία, Πορτογαλία και Ιταλία, που αποτελούν κορυφαίες επιλογές για τους επισκέπτες.
Βάσει της αναλυτικής έκθεσης του Mastercard Economics Institute, η επέκταση της τουριστικής περιόδου αποδίδεται κατά κύριο λόγο σε παράγοντες κλίματος και κοινωνικής φύσης, οι οποίοι συνδέονται με δύο σημαντικές δημογραφικές μετατοπίσεις: Αυξημένος αριθμός συνταξιούχων δίχως εργασιακές υποχρεώσεις και περισσότερα νοικοκυριά με παιδιά, που δεν συμμετέχουν σε σχολικά προγράμματα. Η ανάλυση βασίστηκε σε συγκεντρωτικά και ανώνυμα δεδομένα συναλλαγών, περιλαμβανομένου του Mastercard Spending Pulse αλλά και άλλων πηγών δεδομένων τρίτων.
Επιπλέον, σύμφωνα με τα σημαντικά ευρήματα της έρευνας, οι τουρίστες στην Ευρώπη φαίνεται να παρατείνουν τις διακοπές τους κατά μέσο όρο κατά δύο επιπλέον ημέρες. Αυτό το ποσοστό είναι διπλάσιο από τον παγκόσμιο μέσο όρο, ο οποίος είναι μία επιπλέον ημέρα ανά ταξίδι. Η εν λόγω τάση φαίνεται να οφείλεται στη χαμηλή τιμολόγηση και το ζεστό κλίμα. Σύμφωνα με την έκθεση, για κάθε αύξηση της θερμοκρασίας κατά 6 βαθμούς Κελσίου στον προορισμό, η εκτιμώμενη παράταση της παραμονής είναι 1 ημέρα περισσότερο.
Σύμφωνα με τη Νατάλια Λεχμάνοβα, Chief Economist του Mastercard Economics Institute για την Ευρώπη, «το μερίδιο των διανυκτερεύσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά τη διάρκεια της ενδιάμεσης περιόδου (Μάιος-Ιούνιος και Σεπτέμβριος-Οκτώβριος) έχει αυξηθεί κατά 1,8 ποσοστιαίες μονάδες την τελευταία δεκαετία. Αυτή η μετατόπιση καθιστά δυνατή τη συνεχή αύξηση των ευρωπαϊκών ταξιδιών, καθώς η αιχμή του καλοκαιριού συναντά περιορισμούς στη χωρητικότητα».
Σύμφωνα με την έκθεση, ο τουρισμός συνεχίζει να εμφανίζει θετικές επιδόσεις στις ευρωπαϊκές χώρες, μερικώς λόγω της αύξησης του αριθμού των Αμερικανών ταξιδιωτών. Η τουριστική βιομηχανία στην Ευρώπη παραμένει ένας από τους πιο ανθεκτικούς τομείς της οικονομίας, με τη ζήτηση για ταξίδια να παραμένει ισχυρή, παρά τον πληθωρισμό και τις υψηλές επιτοκιακές συνθήκες που ακολούθησαν την πανδημία.
Ο συνολικός αριθμός διανυκτερεύσεων στην Ευρώπη ανήλθε σε 2,91 δισεκατομμύρια το 2023, σε σύγκριση με τα 2,88 δισεκατομμύρια το 2019. Ο αριθμός των Αμερικανών τουριστών που επισκέπτονται την Ευρώπη έχει επίσης αυξηθεί. Συγκεκριμένα το μερίδιο των ΗΠΑ στις αφίξεις στην Ισπανία αυξήθηκε από 4% το 2019 σε 5% το 2023, στην Πορτογαλία από 6% σε 9%, και στο Ηνωμένο Βασίλειο από 13% σε 16%.
Για το καλοκαίρι του 2024 (Ιούνιος-Αύγουστος), το Μόναχο είναι ο δημοφιλέστερος προορισμός στην Ευρώπη, καθώς θα φιλοξενήσει ένα σημαντικό αθλητικό γεγονός τον Ιούνιο. Ακολουθούν τα Τίρανα (Αλβανία), η Νίκαια (Γαλλία), η Κέρκυρα (Ελλάδα) και η Κωνσταντινούπολη (Τουρκία).
Το 2024, οι πιο οικονομικοί παραθαλάσσιοι προορισμοί της Αλβανίας, της Κροατίας και της Τουρκίας σημειώνουν τις υψηλότερες αυξήσεις στην αεροπορική κίνηση. Η τουριστική ανάπτυξη στην Αλβανία είναι εντυπωσιακή, με τον αριθμό των πτήσεων να διπλασιάζεται από το 2019 και τις αφίξεις τουριστών να αυξάνονται από 12 εκατομμύρια σε 17 εκατομμύρια μέχρι το 2023.