marketinsiders.gr

Μετά τη μετάβαση της South Western Railway στον κρατικό έλεγχο, έπονται οι εταιρείες c2c και Greater Anglia.

Από την Κυριακή 25 Μαΐου, η South Western Railway (SWR), που δραστηριοποιείται στη νοτιοδυτική Αγγλία, εντάσσεται και επίσημα στον κρατικό έλεγχο, σε συνέχεια της στρατηγικής επανεθνικοποίησης που ακολουθεί η κυβέρνηση Στάρμερ.

Το Υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου κάνει λόγο για «μια νέα εποχή για τους σιδηροδρόμους», σύμφωνα με σχετικό δελτίο Τύπου.

Κατά την Χάιντι Αλεξάντερ, υπουργό Μεταφορών “θα πούμε αντίο σε 30 χρόνια αναποτελεσματικότητας, σπατάλης και απογοήτευσης του επιβατικού κοινού”, ενώ υπογραμμίζει επίσης πως “Θα προχωρήσουμε με αυτοπεποίθηση προς μια νέα εποχή για τους σιδηροδρόμους.”

Ας σημειωθεί ότι Σστα μέσα της δεκαετίας του ’90, επί πρωθυπουργίας του Τζον Μέιτζορ, ξεκίνησε η ιδιωτικοποίηση των βρετανικών σιδηροδρόμων, ως συνέχεια της φιλελεύθερης πολιτικής γραμμής που είχε χαράξει η Μάργκαρετ Θάτσερ τη δεκαετία του ’80.

Παρότι συνοδεύτηκε από υποσχέσεις για βελτίωση των υπηρεσιών, αύξηση των επενδύσεων και μείωση της κρατικής επιβάρυνσης, η ιδιωτικοποίηση προκάλεσε έντονες αντιδράσεις. Συνδικάτα, αντιπολίτευση, ακόμη και ορισμένοι συντηρητικοί, καθώς και μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης, εξέφρασαν την αντίθεσή τους.

Αν και αρχικά καταγράφηκε αύξηση των επιβατών και των επενδύσεων, η κατάσταση άλλαξε δραματικά μετά τον εκτροχιασμό τρένου τον Οκτώβριο του 2000, που κόστισε τη ζωή σε 4 ανθρώπους και τραυμάτισε 70. Έκτοτε, οι καθυστερήσεις και οι ακυρώσεις δρομολογίων αποτελούν καθημερινό φαινόμενο, ενώ οι επιβάτες διαμαρτύρονται για την άνοδο στις τιμές των εισιτηρίων.

Στη συνέχεια, το μεγαλύτερο τμήμα των βρετανικών σιδηροδρόμων επανήλθε στον δημόσιο έλεγχο, μέσω του οργανισμού Network Rail.

Δείτε επίσης: Η ιστορική Telegraph περνά σε νέα ιδιοκτησία με συμφωνία 595 εκατ. ευρώ

Τέσσερις από τις δεκατέσσερις εταιρείες που διαχειρίζονται σιδηροδρομικά δρομολόγια στην Αγγλία έχουν κρατικοποιηθεί τα τελευταία χρόνια, λόγω κακής απόδοσης. Παρ’ όλα αυτά, το αρχικό πλάνο προέβλεπε επαναφορά τους στον ιδιωτικό τομέα.

Από τα τέλη Νοεμβρίου, η κυβέρνηση των Εργατικών – που κυβερνά από τον Ιούλιο – έχει ψηφίσει νομοθεσία για την επανεθνικοποίηση ιδιωτικών σιδηροδρομικών εταιρειών μετά τη λήξη των συμβάσεών τους ή νωρίτερα σε περιπτώσεις προβλημάτων, εντάσσοντάς τες στον νέο φορέα Great British Railways.

Η επιλογή της κυβέρνησης να περιμένει τη λήξη των συμβολαίων δίνει τη δυνατότητα αποφυγής αποζημιώσεων προς τους ιδιωτικούς διαχειριστές των σιδηροδρόμων. Όλες οι συμβάσεις ολοκληρώνονται μέχρι το 2027.

Μετά από χρόνια απεργιακών κινητοποιήσεων εξαιτίας της υποβάθμισης του βιοτικού επιπέδου λόγω πληθωριστικών πιέσεων, τα σωματεία των σιδηροδρομικών χαιρέτισαν την απόφαση για επανεθνικοποίηση.

Σε δήλωση του ο γενικός γραμματέας του συνδικάτου μηχανοδηγών ASLEF, γενικός γραμματέας του συνδικάτου μηχανοδηγών ASLEF, Μικ Γουίλαν, αναφέρει: “Όλοι στον σιδηροδρομικό τομέα γνωρίζουν πως η ιδιωτικοποίηση (…) δεν έχει λειτουργήσει και εξακολουθεί να μην λειτουργεί”.

Η υπουργός Μεταφορών Χάιντι Αλεξάντερ τόνισε ότι η επιστροφή των σιδηροδρόμων στο Δημόσιο “θα διασφαλίσει ότι οι υπηρεσίες θα έχουν γνώμονα το συμφέρον των επιβατών, όχι των μετόχων”, προειδοποιώντας παράλληλα ότι η επίλυση “διαρθρωτικών προβλημάτων” δεν θα είναι άμεση.

Η κρατικοποίηση της South Western Railway αποτελεί το πρώτο βήμα, με τις c2c και Greater Anglia να ακολουθούν στις 20 Ιουλίου και 12 Οκτωβρίου αντίστοιχα.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει: Η νέα εποχή της βιομηχανικής αυτοματοποίησης της Μidea στην Κίνα