
Οι αντιδράσεις των Ελλήνων καταναλωτών για τις επικείμενες εκπτώσεις των Black Friday και Cyber Monday είναι ανάμεικτες σύμφωνα με στοιχεία. Συγκεκριμένα αυτό προκύπτει από τα αρχικά αποτελέσματα της έρευνας Future Consumer Index Ελλάδα 2024 της ΕΥ, που θα δημοσιευθεί τον Δεκέμβριο.
Ειδικότερα, σε σχετική ερώτηση, το 50%, δηλαδή μόλις ένας στους δύο των συμμετεχόντων στην έρευνα ανέφερε ότι σχεδιάζει να κάνει αγορές αξιοποιώντας τις εκπτώσεις της Black Friday και της Cyber Monday.
Η έρευνα, που διεξάγεται κάθε χρόνο στην Ελλάδα από το 2021 σε συνεργασία με την MRB και είναι μέρος της παγκόσμιας σειράς ερευνών της ΕΥ, εξετάζει τις τάσεις, τις προτιμήσεις και τις ανησυχίες των καταναλωτών, εν μέσω του αβέβαιου οικονομικού κλίματος και του υψηλού πληθωρισμού που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια.
Η διάθεση των καταναλωτών για αγορές σχετίζεται με το εισόδημα και τις τιμές των προϊόντων. Από τις πέντε κατηγορίες καταναλωτών που αναλύει η έρευνα, το 62% εκείνων που θεωρούν την τιμή και την προσιτότητα ως κύρια κριτήρια (Affordability First) αναφέρουν πως δεν σκοπεύουν να αγοράσουν τίποτα.
Οι νέοι ηλικίας 18-29 ετών δείχνουν τη μεγαλύτερη διάθεση για αγορές, με ποσοστό 65%, και ειδικά οι φοιτητές φτάνουν το 69%. Ακολουθεί η ομάδα ηλικίας 40-49 ετών με ποσοστό 54%. Επιπλέον, η παρουσία παιδιών στην οικογένεια φαίνεται να επηρεάζει θετικά τις προθέσεις για αγορές, καθώς το 60% των γονέων με ανήλικα παιδιά σκοπεύει να πραγματοποιήσει αγορές.
Αν και οι καταναλωτές δείχνουν διστακτικότητα να πραγματοποιήσουν αγορές, είναι προφανές ότι εκτιμούν τις προσφορές που ισχύουν αυτή την περίοδο. Συγκεκριμένα, από αυτούς που σκοπεύουν να αγοράσουν, σχεδόν το 79% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσαν ότι θα αναβάλουν κάποιες αγορές τους μέχρι την Black Friday και την Cyber Monday.
Αυτά τα ευρήματα ενισχύουν τη διαπίστωση των διεθνών ερευνών της ΕΥ, ότι η οικονομική επιβράδυνση και ο πληθωρισμός έχουν προκαλέσει αβεβαιότητα στους καταναλωτές, οδηγώντας τους να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους, ενώ σημειώνεται ότι πολλοί από αυτούς επιλέγουν να ζουν μόνο με τα πιο στοιχειώδη αγαθά.
“Παρότι το καταναλωτικό κοινό στην Ελλάδα έχει πλέον εξοικειωθεί με τα μεγάλα εκπτωτικά γεγονότα, όπως η Black Friday και η Cyber Monday, η οικονομική αβεβαιότητα και οι υψηλές τιμές καθιστούν τους καταναλωτές επιφυλακτικούς, όπως, εξάλλου, και στον υπόλοιπο κόσμο. Οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου και των καταναλωτικών ειδών, θα πρέπει να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους κινήσεις στα νέα δεδομένα. Υπάρχουν πολλά παγκόσμια best practices από όπου θα μπορούσαν να αντλήσουν εμπειρία οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα – μεταξύ άλλων, η αξιοποίηση δεδομένων καταναλωτών σε ζωντανό χρόνο με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης για την πρόβλεψη της ζήτησης (demand sensing) και τη διαμόρφωση προσωποποιημένων προσφορών βάσει προτιμήσεων, καθώς και η χρήση αλγόριθμων dynamic pricing για την εποπτεία της πορείας των τιμών του ανταγωνισμού και την επαναπροσαρμογή τους σε ζωντανό χρόνο” αναφέρει ο Εταίρος της EY Ελλάδος και Επικεφαλής Τομέα Λιανεμπορίου της EY στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, Θάνος Μαύρος αξιολογώντας τις προθέσεις των καταναλωτών σχετικά με τις αγορές την περίοδο των Black Friday και Cyber Monday.